پيروزي بي‌دردسر و بي‌رقيب

صالحي در شرايطي رييس كميته ملي المپيك شد كه جامعه ورزش اين اتفاق را پيش‌بيني ‌مي‌كرد
به نظر مي‌رسيد «مهدي علي‌نژاد» عهده‌دار دبير كلي شود اما در نبرد تنگاتنگ با شهنازي، بازنده ميدان شد
كيكاووس سعيدي كه سمت خزانه‌داري كميته را به خود اختصاص داد، بايد از رياست فدراسيون گلف استعفا دهد
چهل و پنجمین مجمع عمومی و انتخاباتی کمیته ملی المپیک، ظهر روز گذشته در محل آکادمی ملی المپیک ایران برگزار شد. در این مجمع «مسعود سلطانی‌فر» وزیر ورزش و جوانان و «کیومرث هاشمی» رییس کمیته ملی المپیک حضور داشتند تا از نزدیک شاهد برگزاری انتخاب رییس یکی‌ از مهم‌ترین ارگان‌های ورزشی کشور باشند. مجمع عمومی و انتخاباتی کمیته ملی المپیک 58 عضو داشت که این اعضا در این مجمع حاضر بودند.


اما جای محمود مشحون، عضو هیات اجرایی کمیته ملی المپیک خالی بود. مشحون که به عنوان خبره ورزشی عضو مجمع بود، حضور نداشت. وي پیش از این برای پست نایب رییسی کاندیدا شده بود که انصراف داد. همچنین محمدعلی شجاعی، ريیس فدراسیون تیرو کمان و خزانه دار اسبق کمیته ملی المپیک نیز در این مجمع غایب بود.
کیومرث هاشمی، رییس کمیته ملی المپیک در ابتدای مجمع عمومی با تسلیت شهادت دریانوردان اظهار کرد: «سال گذشته که مجلس انتزاع کمیته ملی المپیک از پارالمپیک را مطرح کرد، گفت اساسنامه هر دو نهاد باید همزمان اصلاح و به هیات وزیران برسد. ما تمام کارها را با هماهنگی وزارت ورزش انجام دادیم و اساسنامه آماده است در مجمع به تصویب برسد.
پيش از اين ابهامی در برگزاری انتخابات در رابطه با اینکه انتخابات با کدام اساسنامه برگزار شود وجود داشت که از کمیته بین المللی المپیک و نهاد های داخلی استعلام گرفتیم که قرار شد انتخابات با اساسنامه قدیم برگزار شود چون اساسنامه جدید تصویب نشده است.
از این رو از اعضای مجمع می‌خواهم نظرخود را با برگزاری انتخابات با اساسنامه فعلی بياان کنند. برای چهارسال آینده کمیته ملی المپیک آرزوی موفقیت دارم. کار همچون دوی امدادی است که در این مسیر همه باید به هم کمک کنند». اعضاي مجمع با خواسته كيومرث هاشمي موافقت كردند. پس از هاشمي، شاهرخ شهنازي، دبيركل سابق كميته ملي المپيك اظهاراتي در اين مجمع داشت و وي نيز براي آينده كميته ملي المپيك آرزوي موفقيت كرد.
اميري با انصراف خسروي‌وفا، رييس شد
برای برگزاری مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک باید سه ناظر انتخاباتی مشخص می‌شدند از این رو از بین اعضای مجمع که ذی‌نفع نیستند، سه نفر انتخاب شدند.
محمدرضایی، رییس فدراسیون اسکیت؛ ثوری، رییس فدراسیون بوکس و زهرا نعمتی، پرچمدار ایران در المپیک ریو به عنوان ناظر انتخاب شدند. کیانوش رستمی اسامی ناظر‌ها را از بین کسانی که تمایل داشتند، انتخاب کرد. پیش از آغاز رای گیری کیومرث هاشمی نکاتی را در رابطه با نحوه انجام رای گیری ارائه کرد.
هاشمی همچنین تاکید کرد کسانی که با گرفتن پست در کمیته دوشغله می شوند، باید اتوماتیک وار از سمت قبلی خود انصراف دهند. در آغاز رای‌گیری برای انتخاب رییس، «محمود خسروی وفا» كه تنها رقيب صالحي اميري براي رياست كميته ملي المپيك بود، از کاندیداتوری ریاست انصراف داد تا در نهایت رضا صالحی امیری بدون رقیب به عنوان ريیس جدید کمیته ملی المپیک انتخاب شود. همان‌طور كه از قبل پيش‌بيني مي‌شد. با توجه به قانون به دلیل اینکه فقط یک نامزد برای این کرسی باقی مانده بود، اعضای مجمع با قیام کردن موافقت خود را با ریاست صالحی امیری اعلام کردند.
شهنازي در دبيركلي ابقا شد
پس از اینکه تکلیف صندلي ریاست کمیته ملی المپیک مشخص شد، «کیومرث هاشمی» در مورد دبیرکلی حرف زد و گفت: «محمد درخشان» ريیس فدراسیون جودو از حضور در انتخابات دبیرکلی انصراف داده است. به این ترتیب شاهرخ شهنازی، مهدی علی نژاد، علی مرادی و صادق فرجی رقابت‌شان را براي كرسي دبير كلي آغاز كردند. رای‌گیری برای انتخاب دبیرکل کمیته ملی المپیک برگزار شد که مهدی علی‌نژاد رییس فدراسیون ووشو و شاهرخ شهنازی دبیرکل کمیته ملی المپیک هر کدام صاحب ۲۶ رای شدند تا انتخابات به دور دوم کشیده شود. فرجی رییس فدراسیون کاراته چهار رای داشت و علی مرادی رییس فدراسیون وزنه‌برداری نیز دو رای به‌دست آورد. در دور دوم انتخابات شاهرخ شهنازی با 38 رای پیروز شد تا در سمت دبیرکلی کمیته ابقا شود. مهدی علی‌نژاد در دور دوم تنها 20 رای آورد.
كرسي‌هاي تقسيم‌شده بين اعضا
در ادامه انتخابات کمیته ملی المپیک، مجید شایسته ريیس فدراسیون تنیس از کاندیداتوری نایب رییسی کمیته ملی المپیک انصراف داد. پیش از این محمود مشحون ريیس سابق فدراسیون بسکتبال که به عنوان خبره ورزشی جواز حضور در انتخابات را به‌دست آورده بود نیز انصراف داده بود. مشحون در مجمع نیز حضور نداشت. 9 نفر کاندیدای پست نایب رییسی بودند.
انتخابات نواب رییس کمیته ملی المپیک نيز برگزار شد که ۹ نفر در دور اول رای آوردند تا انتخابات برای تعیین دو نایب رییس به دور دوم کشیده شود.
طاهره طاهریان با ۲۶ رای، هادی ساعی با ۱۸ رای، رباب شهریان با ۱۷ رای، فضل‌ا... باقرزاده با ۱۷ رای، محمود خسروی وفا با ۱۳ رای، علی مرادی با ۸ رای، اسکندری با ۴ رای، بابویی با ۴ رای و نوروزی با ۶ رای به کار خود پایان دادند تا به این ترتیب طاهره طاهریان، رباب شهریان، هادی ساعی و فضل‌ا... باقرزاده به دور دوم بروند. در دور دوم انتخابات، طاهره طاهریان ٣٥ رای، فضل ا... باقرزاده ٢٥ رای، رباب شهریان ٢٠ رای و هادی ساعی ١٩ رای آوردند که به این ترتیب طاهره طاهریان به عنوان نایب رییس اول و فضل ا... باقرزاده به عنوان نایب رییس دوم انتخاب شدند. همچنین انتخابات خزانه داری برگزار شد که کیکاووس سعیدی با کسب ۳۱ رای توانست به عنوان خزانه‌دار کمیته ملی المپیک انتخاب شود.
سعیدی رییس فدراسیون گلف نيز هست و باید از سمت خود در اين فدراسیون استعفا دهد. میترا نوری دیگر کاندیدای این پست ۲۵ رای آورد و مهدی علی نژاد نيز انصراف داد. با توجه به اینکه فضل ا...باقرزاده به عنوان نایب رییس دوم کمیته ملی المپیک انتخاب شد، در انتخابات هیات اجرایی دیگر حضور نخواهد داشت. ۱۶ رییس فدراسیون کاندیدای هیات اجرایی بودند که با کنار رفتن باقرزاده، ۱۵ نفر برای 6 جایگاه هیات اجرایی به رقابت خواهند پرداخت. محمد صادق فرجی، ريیس فدراسیون کاراته که برای دبیر کلی رای نیاورد، از انتخابات هیات اجرایی نيز انصراف داد. فرجی برای دبیر کلی تنها چهار رای داشت. فضل ا... باقرزاده نيز به دلیل انتخاب در سمت نایب ريیسی به طور اتوماتیک وار از انتخابات هیات اجرایی کنار رفت. بعد از رای گیری، سیدعبدی افتخاری 28 رای، مجید کیهانی 34 رای، علیرضا رحیمی 37 رای، محمد درخشان 16 رای، محمدعلی صبور 14 رای، زهرا اینچه درگاهی 10 رای؛ مهدی تاج 22 رای، خسرو قمری 16 رای، مسعود خلیلی 19 رای، احمد ضیایی 13 رای، مجید شایسته 25 رای، محمد علیپور 32 رای، محسین رضوانی 19 رای، علی داداگر 29 رای کسب کردند. به این ترتیب کیهانی، رحیمی و علیپور عضو هیات اجرایی شدند و 6 کاندیدا به دور دوم راه پیدا کردند. در دور دوم انتخابات عبدی افتخاری 27 رای، علی دادگر 26 رای، مجید شایسته 24 رای، محسن رضوانی 23 رای، مهدی تاج 22 و مسعود خلیلی 18 رای کسب کردند. عبدی افتخاری، علی دادگر و مجید شایسته عضو هیات اجرایی شدند.